Sök:

Sökresultat:

5269 Uppsatser om Allas lika värde - Sida 1 av 352

Dilemman i dagens fritidshem : En vetenskaplig essÀ om betydelsen av interkulturell kompetens och vikten av allas lika vÀrde

Den hÀr vetenskapliga essÀns syfte Àr att belysa svÄrigheterna i att hantera en mÄngkulturell skola och vikten av att ha en interkulturell kompetens. EssÀn bygger pÄ tankar kring att bejaka kulturell identitet och tankar om allas lika vÀrde. Jag vill ocksÄ visa pÄ hur lÀroplanen förhÄller sig till kulturell identitet och allas lika vÀrde. EssÀn speglar egna erfarenheter som anvÀnds i en utvecklande process och ett reflekterande skrivande. Slutsatsen visar att fritidspedagogerna i dagens mÄngkulturella skola möter flera hinder.

Skolans demokratiska vÀrdegrund : förutsÀttning för lÀrandet och utvecklingen till en demokratisk medborgare

NÀr vi pratar om vÀrdegrund och om skolans vÀrdegrund sÄ finns det vissa vÀrden som inte Àr förhandlingsbara, för att de Àr sjÀlvklara för vÄr mÀnskliga samlevnad. Ett av de viktiga Àr ett alla mÀnniskors lika vÀrde i betydelsen demokrati och detta vÀrde utgör en slags minsta gemensamma nÀmnare som alla bör vara överens om.Detta arbete fokuseras pÄ uttrycket ?demokratisk vÀrdegrund?. Syftet med studien Àr att beskriva och tolka hur lÀrare uppfattar och förstÄr skolans demokratiska vÀrdegrund i betydelsen allas lika vÀrde, dels i lÀrsituationen, dels i mötet lÀrare-elev. I studien har jag anvÀnt mig av intervjuer.

Stadsrum för social mÄngfald : allas rÀtt till vistelse i staden

MÄlet med vÄr uppsats har varit att ta reda pÄ om och hur gestaltningen pÄverkar den sociala mÄngfalden i stadsrummet. Vi grundar vÄrt arbete pÄ en tanke om allas rÀtt till stadsrummet och ville undersöka om det finns faktorer som kan vara exkluderande för vissa samhÀllsgrupper. Inledningsvis har vi tagit del av litteratur som har olika sÀtt att se pÄ begreppet social mÄngfald och dess vÀrden för att nÀrma oss en egen definition. Genom litteraturstudier samt passiva observationer och intervjuer utförda pÄ tvÄ centralt belÀgna torg i Malmö har vi studerat hur olika mÀnniskor interagerar med den gestaltade utemiljön. DÄ vi jÀmfört resultat av litteraturstudier, observationer och intervjuer har vi funnit flera gemensamma slutsatser men ocksÄ motsÀgelser. Vi har nÄtt en insikt om hur lika vi mÀnniskor Àr i anvÀndandet av stadsrummet.

VÀrdegrundsarbete i praktiken - hur man arbetar med vÀrdegrundsfrÄgor pÄ tvÄ olika förskolor

Syftet med arbetet har varit att undersöka hur man pÄ tvÄ olika förskolor, dvs. en av svenska kyrkans förskolor och pÄ en kommunal förskola arbetar med vÀrdegrundsfrÄgorna allas lika vÀrde, samarbete, rÀtt och fel, sjÀlvkÀnsla och sjÀlvförtroende. Med hjÀlp av fyra kvalitativa halvstrukturerade intervjuer har detta undersökts. De intervjuade Àr alla förskollÀrare och arbetar pÄ förskolorna jag valt att undersöka. Resultatet visar att man pÄ de undersökta förskolorna arbetar pÄ liknande sÀtt och att vÀrdegrundsfrÄgorna lyfts fram ungefÀr lika mycket.

Föredömet Sverige : Kedjan av ansvar för skydd mot diskriminering

 Föredömet Sverige i korthetÅr 1930 kunde Sverige för första gĂ„ngen klassas som ett invandrarland. Allt sedan dess har den demografiska sammansĂ€ttningen varit under stor förĂ€ndring. I samma tidsperiod började de mĂ€nskliga rĂ€ttigheterna sitt intĂ„g pĂ„ den internationella scenen. "Allas likhet i vĂ€rde och rĂ€ttigheter" tydliggjordes i FN:s allmĂ€nna förklaring om de mĂ€nskliga rĂ€ttigheterna, som mynnade ut i flertalet konventioner, vilka Sverige inte varit sena pĂ„ att ratificera. Trots att Sverige har undertecknat och ratificerat konventionerna som förkunnade allas lika vĂ€rde, var det Ă€ndock tveksamt om alla behandlades lika i landet.Sverige blundade lĂ€nge för förekomsten av diskriminering, Ă„tminstone pĂ„ grund av etnicitet och religion.

Pojkar, flickor eller elever?

Svenska skolan stĂ€var efter allas lika rĂ€tt till skolutbildning oavsett kön eller etnisk tillhörighet. Vi har observerat sju klasser för att se vilket beteende som syns i klassrummet i positiva och negativa handlingar. Äldre forskning visar att pojkar Ă€r de elever som tar det största utrymmet, verbalt och fysiskt. Nyare forskningen visar en nĂ„got mer nyanserad bild. Fortfarande visar det pĂ„ att pojkar upptar stor plats, men oftast Ă€r det bara en mindre grupp.

HÄllbara vÀrden?: en studie av fritidspedagogers
vÀrdegrundsarbete med anknytning till hÄllbar utveckling

Detta arbete syftar till att beskriva huruvida fritidspedagogers vÀrdegrundsarbete frÀmjar hÄllbar utveckling. Arbetet utgick frÄn frÄgestÀllningarna hur fritidspedagoger arbetar med vÀrdegrundsperspektivet alla mÀnniskors lika vÀrde och hur detta arbete anknyter till att frÀmja hÄllbar utveckling. Undersökningen har genomförts genom en kvalitativ intervjustudie med fyra yrkesverksamma fritidspedagoger pÄ olika fritidshem. Resultatet redovisas i ett antal kategorier och visar att pedagogerna arbetar utifrÄn allas lika vÀrde och att det genomsyrar deras profession och arbete. Det visade ocksÄ att de arbetar utifrÄn nÄgra huvudprinciper vilka Àr integrering, samtal, demokrati och gemensamt förhÄllningssÀtt.

Leker lika bÀst? : En studie om Àldre hbt personers syn pÄ ett hbt anpassat seniorboende

Att behÀrska tvÄ sprÄk och tvÄ lÀnders syn pÄ pedagogik Àr en bra förutsÀttning om man vill undersöka och jÀmföra dessa tvÄ lÀnders syn pÄ barn med funktionsnedsÀttning. Syftet med föreliggande uppsats Àr dÀrmed att belysa hur skolans styrdokument i Sverige och i Ungern formulerar och beskriver barn med funktionsnedsÀttning. En del av syftet Àr ocksÄ att finna likheter och skillnader mellan det svenska och det ungerska styrdokumentet.Som material till ÀndamÄlet anvÀnds den nya svenska Skollagen (2010) och den ungerska Utbildningslagen (1993). Analysen genomfördes med analysverktyget diskursanalys dÀr jag har analyserat sprÄket som beskriver barn med funktionsnedsÀttning.Resultaten visar att bÄda skollagarna har en tydlig koppling till de gÀllande internationella dokumenten dÀr allas lika vÀrde poÀngteras. Den svenska Skollagen har dessutom en relationell och deltagande syn pÄ funktionsnedsÀttning medan den ungerska Utbildningslagen, som Àr 17 Är Àldre Àn den svenska lagen, betonar en kompensatorisk och individinriktad syn..

Lean produktion i tvÄ olika branscher : - En jÀmförelse mellan sjukvÄrd och industri

SammanfattningLean produktion Àr ett vÀlkÀnt begrepp inom industrin som strÀvar efter resurseffektivitet och förbÀttringsarbete med kunden i fokus. Inom lean produktion finns flertal metoder och filosofier att beakta och detta arbete behandlar 5S-metoden, sju plus en slöserierna och allas engagemang i en organisation. FramgÄngarna med lean produktion inom industrin har lett till att det har implementerats i flera olika branscher, inte minst sjukvÄrden. Denna implementering har mötts av varierande Äsikter.Syftet med denna rapport Àr att undersöka om implementeringen av lean produktion inom sjukvÄrden kan bli lika effektiv som inom industrin. Implementeringen av lean inom sjukvÄrden har till viss del visat sig vara framgÄngsrikt, men oftast uppnÄs inte uppsatta mÄl.

Urban Building i kvarteret Domherren

Projektet startade som en reflektion av kontexten. Kvarteret Domherren Àr en vÀrdig plats som bör hantera ett program som uppskattar den, och som tar tillvara pÄ platsens alla kvaliteter. Kvarterets plats i sin omgivning bjuder in till ett dynamiskt rörelsemönster pÄ gatuplan, och med det uppstÄr bra förutsÀttningar för offentliga platser med sociala interaktioner. Genom att integrera olika generationer i byggnaden, och lÄta dem dela pÄ ett spektra av olika funktioner, frÄn fundamentala till frivillliga, vÀcks tanken att vi Àr mer lika Àn vad vi förut trott. Eller kanske lika olika som vi kan vara med vÄra jÀmngamla.

Att förena krav med behov: Arbetsgivare och integration av arbetstagare med funktionsnedsÀttning

Syftet med min studie Àr att beskriva arbetsgivares upplevelser och erfarenheter, av arbetet med att integrera anstÀllda med funktionsnedsÀttning i verksamheten. Arbetsgivarna har tagit emot arbetstagare med funktionsnedsÀttning och nedsatt arbetsförmÄga, via sÄ kallad övergÄng frÄn Samhall AB. MÀnniskor med funktionsnedsÀttning har svÄrare att nÄ, fÄ och behÄlla arbete och exkluderas frÄn arbetsmarknaden, vilket regeringen har som ambition att förbÀttra. SamhÀllet ska prÀglas av mÄngfald och allas lika rÀttigheter. Detta innebÀr bland annat allas rÀtt till arbete för en fortsatt vÀlfÀrd.

Allas rÀtt till lika bemötande i vÄrden : en allmÀn litteraturöversikt om homosexuella personers upplevelser i vÄrden

Bakgrund: RÀttigheterna för homosexuella personer har pÄ senare Är förbÀttrats, men inom vÄrden förekommer fortfarande heteronormativa antaganden.Syfte: Belysa homosexuella personers upplevelser av mötet med vÄrden.Metod: AllmÀn litteraturstudie. Nio vetenskapliga artiklar av kvalitativ karaktÀr analyserades.Resultat: Det framkom bÄde positiva och negativa upplevelser i mötet med vÄrden. Resultatet presenteras i de tvÄ huvudkategorierna ?Diskriminering och stigma? och ?Respekt?.Slutsats: För att fler ska fÄ en positiv upplevelse i mötet med vÄrden Àr det viktigt att som sjuksköterska vara öppen för olika familjekonstellationer och inte göra heteronormativa antaganden..

 Allt har ett pris men vem ska betala? : en studie om köpberoende

Att behÀrska tvÄ sprÄk och tvÄ lÀnders syn pÄ pedagogik Àr en bra förutsÀttning om man vill undersöka och jÀmföra dessa tvÄ lÀnders syn pÄ barn med funktionsnedsÀttning. Syftet med föreliggande uppsats Àr dÀrmed att belysa hur skolans styrdokument i Sverige och i Ungern formulerar och beskriver barn med funktionsnedsÀttning. En del av syftet Àr ocksÄ att finna likheter och skillnader mellan det svenska och det ungerska styrdokumentet.Som material till ÀndamÄlet anvÀnds den nya svenska Skollagen (2010) och den ungerska Utbildningslagen (1993). Analysen genomfördes med analysverktyget diskursanalys dÀr jag har analyserat sprÄket som beskriver barn med funktionsnedsÀttning.Resultaten visar att bÄda skollagarna har en tydlig koppling till de gÀllande internationella dokumenten dÀr allas lika vÀrde poÀngteras. Den svenska Skollagen har dessutom en relationell och deltagande syn pÄ funktionsnedsÀttning medan den ungerska Utbildningslagen, som Àr 17 Är Àldre Àn den svenska lagen, betonar en kompensatorisk och individinriktad syn..

En för alla likvÀrdig skola?: en studie om skolledares och politikers uppfattningar om arbetet med elever i behov av sÀrskilt stöd

Syftet med studien var att beskriva och analysera hur skolledare och politiker uppfattar arbetet med elever i behov av sÀrskilt stöd. Styrdokumenten framhÄller vikten av allas lika rÀtt till en likvÀrdig utbildning. PÄ vilket sÀtt och i vilket sammanhang anges dÀremot inte. Det empiriska materialet har inhÀmtats genom en enkÀtundersökning utförd bland skolledare och politiker i barn- och grundskolenÀmnden samt gymnasienÀmnden i en medelstor kommun. Resultatet visar att ett kategoriskt perspektiv som fokuserar individuella svÄrigheter Àr det framtrÀdandet i arbetet med elever i behov av sÀrskilt stöd.

SvÄrburet ansvar : en kvalitativ studie om sex grundskolelÀrares syn pÄ anmÀlningsplikten

Att behÀrska tvÄ sprÄk och tvÄ lÀnders syn pÄ pedagogik Àr en bra förutsÀttning om man vill undersöka och jÀmföra dessa tvÄ lÀnders syn pÄ barn med funktionsnedsÀttning. Syftet med föreliggande uppsats Àr dÀrmed att belysa hur skolans styrdokument i Sverige och i Ungern formulerar och beskriver barn med funktionsnedsÀttning. En del av syftet Àr ocksÄ att finna likheter och skillnader mellan det svenska och det ungerska styrdokumentet.Som material till ÀndamÄlet anvÀnds den nya svenska Skollagen (2010) och den ungerska Utbildningslagen (1993). Analysen genomfördes med analysverktyget diskursanalys dÀr jag har analyserat sprÄket som beskriver barn med funktionsnedsÀttning.Resultaten visar att bÄda skollagarna har en tydlig koppling till de gÀllande internationella dokumenten dÀr allas lika vÀrde poÀngteras. Den svenska Skollagen har dessutom en relationell och deltagande syn pÄ funktionsnedsÀttning medan den ungerska Utbildningslagen, som Àr 17 Är Àldre Àn den svenska lagen, betonar en kompensatorisk och individinriktad syn..

1 NĂ€sta sida ->